Här träffar Du en engagerad sjukgymnast med särskild kompetens och erfarenhet för Dig med idrottsskador och smärtproblematik.

Massage

Välj mellan klassisk massage, avslappningsmassage, triggerpunktsmassage och idrottsmassage.

  • 30 min. behandling
  • 45 min. behandling
  • 60 min. behandling

Massage för laget, gruppen, teamet?

Jag kommer till Er och masserar!

Blekinge idrottshälsa erbjuder också massage i hemmet eller på jobbet:

Har Du svårt att ta Dig till mig? Jag kommer hem till Dig!
Friskvårdsmassage för företaget! Jag kommer till Er arbetsplats!

Vad händer i kroppen vid massage?

Vid massage frisätts ”lugn och ro-hormonet” oxytocin och det smärtstillande hormonet endorfin. Massagen gör Dig lugn och avslappnad, Dina bröst- och ryggmuskler slappnar av och Din andning fördjupas och blodtrycket sänks. Massage ökar lymfcirkulationen och stärker immunförsvaret och hjälper till att forsla bort slaggprodukter, främst mjölksyra från musklerna. Övertränade och trötta muskler blir ”som nya” då de får ökad syre- och näringstillförsel av den ökade blodcirkulationen. Även Din smärttröskel höjs vid massage och för Dig som tränar hårt och mycket är massage en behandling som ökar Din prestations- och återhämtningsförmåga.

Andra positiva effekter som massage har är att flera av kroppens egna må-bra-hormoner frisätts vilket också ger positiv effekt vid stress, och ger ökad matsmältning, förbränning och en förbättrad sömn och en ökad kroppskännedom.

Vad kan behandlas med massage?

Spända och trötta muskler, ömma och övertränade muskler i hela kroppen. Ryggsmärtor, ryggskott, nacksmärtor, reumatiska problem och fibromyalgi kan lindras. Har Du ett stillasittande arbete med symtomen som ”musarm”, ”datornacke” kan massage också hjälpa och förebygga. Huvudvärk, spänningshuvudvärk och migrän kan också lindras och förebyggas med massage.

Hur ofta behöver jag massage? Motionärer som tränar regelbundet bör få massage en till två gånger i månaden för att förebygga skador. Elitidrottsmän bör under uppbyggnadsperiod få massage ett par gånger i veckan, helst efter varje ansträngande träningspass. Under tävlingssäsong minst en gång i veckan och efter tävling/match.

När bör man undvika massage?

  • Feber och infektioner
  • Uttalad benskörhet
  • Primär eller sekundär tumör i kotpelare eller ryggmärg
  • Akuta skador
  • Akuta inflammationer
  • Diskbråck
  • Färska frakturer
  • Reumatisk sjukdom i halsrygg
  • Skelettinfektioner
  • Akut trauma mot kotpelaren
  • Graviditet

Konsultera alltid läkare innan du väljer massage som behandling vid:

  • Blödarsjuka
  • Hjärtkärlsjukdomar
  • Kärlproblem som åderbråck, proppar, åderförkalkning och inflammation i kärl
  • Oförmåga till avspänning
  • Öppna sår och variga processer
  • Kraftiga eksem

Inför massagebehandlingen

Första gången du kommer får du fylla i en enkel hälsodeklaration med frågor om bland annat: har du nyligen varit förkyld, har du inflammation/infektion och feber, har du någon sjukdom och/eller medicinering vi behöver känna till, samt om du har specifika problem/värk. Du får markera var Du har ont på en bild av en människa.

Klassisk massage
Är en kraftfull massage som genom knådningar, glidningar och olika tryck på kroppens muskler.

Avslappningsmassagebygger på den Klassiska massagens grundprinciper med lugna strykningar.

Triggerpunktsmassage:
Triggerpunkter är en vanlig orsak till smärta i musklerna och de uppkommer ofta vid stillasittande arbete och monotona eller statiska rörelser/moment. Triggerpunktsmassage bygger på klassisk massage, men man lägger även in moment där hårdare tryck läggs på muskeln för att få den att slappna av.

Idrottsmassage
Är en lite hårdare och kraftfullare behandling som passar Dig som tränar mycket och behöver en behandling som går mer på djupet.