Varför är pannbensträning??

Veckans fråga kommer från några tjejer som är nyfikna på pannbensträning. De funderar på vad pannbensträning är och var i hjärnan sitter viljan? Klurigt värre alltså. För mig är pannbensträning då man plockar fram den där extra viljan och envisheten när man kör ett jobbigt pass, man pressar sig till max och lite till. Ja du vet hur det känns, det gör ont i varenda liten cell i kroppen men man VÄGRAR att ge sig. Hjärnan säger nej, men man fortsätter ändå, det skulle jag säga är pannbensträning. Delvis hänger det nog ihop en del med personligheten, att man är en riktigt envis en som inte ger upp. Men det kan också vara så att man tränar för man har ett mål man vill uppnå med sin träning och då kan pressa sig lite mer. Och det ena utesluter ju inte det andra…

Anatomi – var i hjärnan sitter viljan?

Att ge ett bra svar på var viljan sitter i hjärnan det är inte det lättaste, för att inte säga att det är omöjligt att peka ut en exakt plats för vilja, eftersom alla delarna i hjärnan samarbetar och styr över olika kroppsfunktioner. Men vi går in på de svårare grejerna – anatomi! Vår hjärna består av storhjärna, hjärnstam, lillhjärna och hjärnhinnor.Storhjärnan är den mest utvecklade delen av hjärnan och den står för ca 90 procent av totala hjärnans vikt. Storhjärnan är uppdelad i två halvor, två sk hemisfärer som sitter ihop med varandra. Dessa hjärnhalvorna delas in sin tur in i lober; pannlob, hjässlob, tinninglob och nacklob.I loberna finns olika sinnescentra. I pannlobens bark sitter rörelsecentrum – därifrån styrs alla viljemässiga muskelrörelser, t ex när du går eller springer. I hjässloben tolkas känselintryck, medan tinningloben ansvarar för hörsel och lukt. Synen registreras i nacklobens i syncentrum.Storhjärnan täcks av ett lager vävnad som kallas hjärnbark och där finns nervceller som styr ditt medvetande, tankar, känslor, personlighet och minne och medvetna rörelser. Man kan säga att hjärnbarken styr över resten av hjärnan. Inne i storhjärnans finns nervceller med små ledningsbanor som kopplar information mellan de olika nervcellerna och även för information mellan hjärnbarken, hjärnstammen, lillhjärnan och ryggmärgen.Hjärnstammen styr kroppens hormonsystem och livsviktiga funktioner som andning, hjärta, kroppstemperatur, ämnesomsättning och vakenhet. Lillhjärnan består även den av två hemisfärer och här sitter vår balans och koordination, ffa precion t ex då du ska ta upp en tändsticka eller sy i en knapp.Efter den här anatomiska genomgången kan man ju tolka det så att namnet pannbensträning syftar i grunden på att i hjärnans pannlob sitter kroppens rörelsecentrum och till viss del sitter där även vår personlighet (om man nu då är lite envis och siggig). Därav namnet, pannbensträning.

Tankens kraft är stor

Ja hjärnan är fantastisk på många sätt! Allt är finurligt uträknat för att fungera. Det är bevisat att man kan träna upp sin vilja och sin mentala styrka för att nå längre, både idrottsligt och allmänt i livet. Så oavsett om du har ett tufft träningspass framför dig, en tävling, ett stort projekt på jobbet eller en anställningsintervju så handlar allt om inställningen till det som händer dig. Hur du tolkar det som händer dig spelar stor roll, ffa för hur du mår , men också för hur intervjun eller tävlingen går. Att fokusera positivt på sina problem och utmaningar kan göra mycket för dig. Att tänka som Gunde Svan ”ingenting är omöjligt” – är en del av hemligheten. Men då pratar vi nog mer att ha vinnarskalle än pannbensträning.De som är duktiga på att jobba med tankens kraft och idrottspsykologi menar att man ska uppnå något som kallas Flow. Flow är ett sinnestillstånd då du är helt positiv och inte är rädd att misslyckas. Man är helt fokuserad på det man gör och känner total harmoni med sin kropp, utan att tänka på vad man gör. Som idrottare menar man att din prestation och din kropp är ett med dina handlingar.

Hur blir man en vinnare

Det finns många kurser och flera olika coacher i landet som kan lära dig att hitta ditt flow och träna upp din mentala kraft, med målsättningen att du vill bli t ex en snabbare löpare eller en bättre chef. Genom att lära sig mer mental träning och träna på att visualisera sitt mål, kan du nå långt. Många metoder går ut på att man dagligen tränar sitt positiva tänkande och sin målbild. Forskarna menar dock att det krävs lång träning för att nå dit du vill, kanske kan det ta flera månader eller år innan du uppnår resultat med din mentala övningar.
Själv har jag ingen riktig utbildning i idrottspsykologi, men det är ett otroligt spännande ämne och helt klart något man borde lära sig mer om. När jag tävlar eller tränar har jag som regel alltid ett mål, dvs jag visualiserar något som jag vill uppnå. Det kan vara att jag tänker att ett träningspass att jag ska springa 30 min och så fixar jag det. Men jag har på ”äldre dagar” märkt att mina mål hindrar mig, för jag sätter dem för lågt.
Jag är lite lat helt enkelt och kör gärna på i samma hjulspår och det hindrar mig att bli bättre. För jag sätter upp mål som jag vet att jag klarar, jag menar jag vet ju att jag kan springa 30 min. Men hade jag satt ett högre mål, t ex ”jag ska springa 40 min” så fixar jag ju det också bara att det är så mycket jobbigare. Det var det där med pannbensträning ja….. 

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.